DN på stan 12 april 2002
Ulrika
Wärmling har mött arga tjejer i skära klänningar.

"Xenia" av Ulrika Wärmling.
rosa uppror
"Riot rose, rosy riot".
Ulrika Wärmling på Galleri Mejan, Rödbodtorget
2. Utställningen pågår till och med 24 april.
Nio anarkafeminister: Ditte, Camilla, Anna-Beda, Adriana, Helena,
Johanna, Xenia, Emma och Linn i bimborosa finklänningar.
Vad säger det?
Konstnären Ulrika Wärmlings ateljé på Kungliga
Konsthögskolan på Skeppsholmen är som en rosa
prinsessbakelse. Den är sockersöt, utan att vara sliskig.
Ateljén är full av pryttlar, men ändå rätt
prydlig. På en trästång fladdrar några
rosa klänningar.
- Jag gillar rosa, väl medveten om att färgen är
värdeladdad, säger Ulrika Wärmling.
Om man, som Ulrika Wärmling, sammanför en grupp individer
som står för något radikalt och gränsöverskridande
med traditionstyngt oljemåleri, händer det märkvärdiga
saker.
Vad har du gjort,
och varför?
- Jag gick på anarkafeministernas möten och musikklubbar
- som iakttagare. Det var början till projektet.
Jag ville inte profitera på dem, intentionen var att ge
dem utrymme, säger hon.
Med de lovvärda tankarna som utgångpunkt tog projektet
fart. Ulrika Wärmling intervjuade och fotograferade anarkafeministerna.
Tillsammans bestämde de vilka bilder som skulle användas
som underlag till målningarna. De fick välja bland
ett antal rosa klänningar som Ulrika Wärmling ändrade
efter deras mått.
- Även inom subkulturer härskar mode, även om det
tar sig olika uttryck.
Rosa klänningar
representerar det traditionellt kvinnliga.
- Ja, men de står också för förväntningar.
Kvinnor ska gifta sig och föda barn, även om man varken
vill eller passar in i den mallen. Samtidigt kan det locka till
ett möte med de betraktare som annars skulle ha svårt
att skaka av sig förutfattade meningar om anarkafeminister.
Utmed väggarna lutar sig målningarna av de svarthåriga,
barfota anarkafeministerna. De står bara där rakt upp
och ner i sina rosa finklänningar - i sina egna poser - i
nästan naturlig storlek - nästan gudalika. Fast okej,
Ulrika Wärmling har låtit dem behålla någonting
mer än sitt svarta hår - sina attribut.
- Det uppstår ett spännande spel mellan symbolerna.
Och hade jag satt på dem skor hade de liksom blivit för
fina, säger hon.
De kala, vita bakgrunderna gör att det plötsligt känns
som om jag är på väg att dras in i målningarna.
- Det är det jag vill, säger Ulrika Wärmling.
Varför
ska man se den här utställningen?
- Den är en märklig blandning av konstiga saker och
arga tjejer.
Ulrika Wärmling har förvandlat Mejan till något
som påminner om en labyrint. För att hitta de nio porträtten
måste man gå igenom det första rummet. Där
hänger modellernas egna texter.
Så här skriver Adriana:
"... Någon gång har jag och min dårvarande
flickvän fantiserat om vårat bröllop. Då
tänkte vi oss massa sunkiga nersupade tärnor i maräng-klänningar
i olika pastellfärger. Ja, en sån var jag då.
En sunkig maräng-tärna. I typ världens fulaste
klänning. Men nu fantiserar jag om ett nytt bröllop
och en ny flickvän. Maräng känns just nu som en
påminnelse om det förflutna. Fast då var det
förflutna presens och jag maräng i mitt eget bröllop
..."
Text: Susanna
Hellberg Foto: Björn Larsson
länk till
artikeln
på DNs web: